Waar staat Dallas nou om bekend?

3 april 2019 - Dallas, Texas, Verenigde Staten

We hadden zeer minimaal tot bijna geen verbinding, maar hierbij onze belevenissen vanuit Dallas:

Voor het eerst geen wekker deze morgen, dus uitslapen! Om half 8 was ik wakker, toen heb ik het nieuws uit Nederland eens gelezen en heb nog even door gesukkeld tot 9 uur.

De camping ligt nu best een eind van het centrum af. Jörgen heeft weer een Uber besteld die ons in ongeveer 20 minuten naar het centrum van Dallas brengt (Old District).
Tja, waar staat Dallas nou om bekend? Ik wist het niet maar Jörgen had sowieso 1 doel: het Kennedy Memorial Museum.

IMG_20190403_115707

Want dat is er gebeurd in Dallas: op 22 november 1963 werd John F. Kennedy vanuit het Texas School Book Depository Building vanaf de 6de verdieping gedood door 3 kogels. Dit gebeurde terwijl hij in een open wagen door de stad werd rondgereden samen met zijn vrouw Jackie.

IMG_20190403_122416

Kennedy was op bezoek in Texas om zich meer in de kijker te spelen bij de Texanen. Er woonden in Texas nogal wat mensen die niet zoveel hadden met Kennedy en zijn manier van regeren en dat ook lieten weten middels uitdagende krantenkoppen en protesten op straat. Maar een zeer groot deel van het aanwezige publiek was wel gecharmeerd van Kennedy en raakte daarom ook totaal in shock toen hij in die open auto werd gedood.

Dat, en het onderzoek naar de dader, Harvey Lee Oswald, die een uur later werd opgepakt maar werd vermoord door een omstander, is allemaal te zien in het museum.
Dit is allemaal te zien op de 6de verdieping, waarvandaan Oswald heeft geschoten. De 'crime-scene' is intact gebleven voor het publiek. Ook de plekken op straat waar Kennedy geraakt is, is nog gewoon te zien.
Erg interessant allemaal.

DSC00412IMG_20190403_123902

Als je de film Jackie kijkt dan zie je eigenlijk alles wat wij nu ook gezien hebben maar dan vanuit haar belevenis.

Natuurlijk heb je de complot theorieën dat Kennedy helemaal niet of maar deels door Oswald is gedood. Het museum heeft veel beeldmateriaal van 1 omstander die alles met een videocamera aan het filmen was. Het was toen de jaren ’60, het beeld is niet altijd haarscherp en net op het moment dat Kennedy geraakt wordt komt er iets in beeld. Het volgende shot ligt Kennedy omver op Jackie haar schoot.
Dus wat daar nou in die ene seconde gebeurde? Er zijn genoeg theorieën over en onderzoeken naar geweest. Maar we gaan ervan uit dat hij dood is.
Of is het net zoals met andere beroemdheden en complottheorieën dat hij ergens anders voortleeft? Misschien wel samen met Elvis…

Na het museum bezoek zijn we verder het Old District ingelopen en hebben een hapje gegeten bij een Mexicaans restaurant.
Toen hebben we de gratis stadstram naar The New District genomen en de route voor het grootste gedeelte terug gelopen.
Even in beweging zijn, want we zitten veel door het rijden en natuurlijk een beetje sightseeing.

DSC00422DSC00420IMG_20190403_171215

Rond 18.30 uur hebben we een Uber terug genomen. De chauffeur kwam uit Bangladesh maar woont al 32 jaar in Amerika. We hebben over van alles geklets zoals Dallas en omgeving, Nederland, voetbal, Trump, noem maar op.
Dan gaat het ritje best vlot en je komt nog wat van je chauffeur te weten.

1. Ria:
    5 april 2019
    Ik dacht vanmorgen al helemaal geen reisverslag vanmorgen . Tja zonder Internet gaat het niet lukken he. Veel plezier nog
  2. Paul M.:
    5 april 2019
    Dus niet bij de familie Ewing op visite geweest?🤣
  3. Marleen de Caluwe:
    5 april 2019
    Lekker Mexicaans gegeten en dat in Dallas, hoe lekker moet dat zijn geweest. En wat een ervaring om de dood van Kennedy te zien uit een ander oogpunt. Wat leuk een gratis stads tram, jullie zullen wel veel gezien hebben. Maar dat "oog", waarom ligt het daar???