Vegas, here we come!

10 april 2019 - Las Vegas, Nevada, Verenigde Staten

We gaan vandaag op weg naar Las Vegas, maar het echte Vegas laat nog een dagje op zich wachten…

First stop: Hoover Dam. Een grote dam in de Colorado rivier op de grens met Nevada en Arizona. De dam zorgt ervoor dat smeltende sneeuw uit de Rocky mountains niet iedere keer het dal van de Colorado rivier laat overstromen. Boeren hadden daardoor vaak mislukte oogsten omdat hun land overspoelde.
De dam heette eerst Boulder Dam, genoemd naar Boulder City dat er naast ligt.
Later is de dam naar president Herbert Hoover genoemd die voor en tijdens de bouw van de dam nog minister van Handel was en een sleutelrol speelde bij de bouw. Later werd hij president van de VS.

DSC01056DSC01074DSC01060IMG_20190410_122525

We hebben een tour door de dam gedaan waarmee we het van binnen zagen. Er wordt stroom opgewekt door enorme generatoren in de dam die vele huishoudens van stroom voorziet.

DSC01097DSC01093DSC01090DSC01089

Door de dam is er aan een kant een groot meer ontstaan, Lake Mead. Deze wordt gebruikt voor de eerste opslag van water dat van de Rocky mountains afkomstig is. Het meer heeft een keer te hoog gestaan in 1983, toen werden de zijkanalen van de dam gebruikt, zodat het water nooit over de dam zelf heen kan stromen.
Op de foto’s kun je die hoge stand zien door de witte rand aan de onderkant van de bergen.

DSC01066DSC01063DSC01104

Ik heb een video geüpload, zoek hem maar op. Daarop zie je de binnenkant van de dam.

Na een korte lunch break en een souvenir gekocht te hebben zijn we doorgereden naar onze laatste overnachtingsplek met de camper die in Las Vegas zelf ligt. We verblijven op The Las Vegas RV resort met alles erop en eraan. Handig, want we moeten de camper ook veeg-schoon maken en al het vieze water eruit laten. Dan hoeven we daarvoor niet naar een dumpstation te rijden, maar kan het gewoon op de plek zelf in de daarvoor bestemde put.

We hadden op de heenreis al te veel gewicht in een koffer en in Amerika controleren ze daar streng op werd ons gezegd in Amsterdam. De koffers zijn niet even groot dus allebei hetzelfde gewicht geven wordt lastig. De kleinste kan max 21 kilo aan denk ik en de grotere hebben we al eens op 27 kilo gehad (= label Heavy). Beiden koffers mogen voor deze vakantie max. 23 kilo hebben. Dus er moest een extra koffertje bij. En we hadden op de heenreis al gezien dat velen gewoon zo’n klein rolkoffertje allemaal mee het vliegtuig innemen.
We zijn naar de Walmart gelopen, anderhalf blok verderop. We kregen een beetje een onbehaaglijk gevoel op straat zo langs zo’n drukke weg met af en toe er raar persoon op de stoep. Niemand kijkt je ook aan dan hè. Maar je moet wat…
En als je dan in de Walmart bent is het net of alle culturen weer bij elkaar komen. Iedereen lacht en doet zijn ding. Best grappig 😉
We hebben ons koffertje gekocht en daar stoppen we kleding in met daartussen al onze souvenirs.
Het is inmiddels als bijna 12 uur dus we gaan nu eerst slapen. Morgenochtend weer verder met opruimen en inpakken.

1. Paul M.:
    12 april 2019
    Imposant zeg die Hoover Dam. Wel een prachtige manier van stroom opwekken. Helaas doen wij hier haast alles met windmolens.......
    Goeie terugreis!!
  2. Eefje:
    12 april 2019
    Wat een belevenissen! Ze te lezen (ja ik ben stille lezer van het eerste uur) hebben jullie je geen moment verveelt! Geniet nog even en tot snel! Dan hoor ik het uiterraard graag nog eens live van je!
  3. Ria:
    12 april 2019
    Mooi hoor en nu langzaam richting huis
  4. Marleen de Caluwe:
    12 april 2019
    Zo, en nu na al die pracht van een dam op na Las Vegas. Maak er mooie foto's ⁉️ en misschien willen jullie wel daar trouwen, dat moeten jullie echt doen. Romantisch toch, ♥️♥️🌝♨️🕯🕯✉💲🆗️