Alcatraz island

7 april 2022 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Alcatraz is een eiland in de baai van San Francisco en vanuit de stad goed te zien.

Plattegrond Alcatraz Poster

Het is een gevangenis eiland waar ook de film Escape from Alcatraz is gemaakt, een daadwerkelijk gelukte ontsnapping.
Maar voordat het een gevangenis werd was het eerst een militair fort en zijn toen bijvoorbeeld de vuurtoren en een aantal gebouwen op het eiland gebouwd. Het eiland was toen een ideale plek om de hele kust in de gaten te houden. Maar een kanonschot hebben ze nooit hoeven afvuren dus het nut om het een militair fort te houden was er niet.
Dus wat doen we dan met zo’n eiland midden in de baai en alleen met vervoer over water te bereiken? We maken er een gevangenis van: Alcatraz.

Alcatraz uitzicht  Alcatraz oploop

De bekendste gevangene voor ons is toch wel Al Capone, ook wel Scarface genoemd.
Capone was vooral berucht in de jaren ’20 en ’30 van de vorige eeuw.
Geboren in Brooklyn en later verhuist naar Chicago was hij in de tijd van de drooglegging berucht om zijn misdaden als uitbaten casino’s, illegale handel, prostitutie en toch drank verkopen.
Dat werd allemaal gedoogd door de politie toen maar wat ze niet doogden was dat meneer niet netjes zijn belastingen betaalde. En wie geen belasting betaald, gaat de gevangenis in!
Hij werd naar Alcatraz gestuurd maar kwam na zo’n 4 jaar alweer vrij omdat het erg slecht ging met zijn gezondheid. Hij had ergens syfilis opgelopen en dat taste zijn hersenen aan. Uiteindelijk stierf hij aan een hartaanval als gevolg van een herseninfarct op 48 jarige leeftijd.

Binnenkant cel 3  Binnenkant cel

Maar er waren nog meer gevangen op Alcatraz waar wat leuks over te vermelden is omdat ze zijn ontsnapt of dat in ieder geprobeerd hebben.
Zo was er Frank Morris die samen met de twee broers Anglin succesvol zijn ontsnapt door rustig achter het ventilatierooster in hun cel een gat te graven en zo te ontsnappen. Aan de rotsen van het eiland hadden ze een vlot van aan elkaar genaaide regenjassen liggen waarmee ze de overkant hebben bereikt. Hier is ook de film Escape from Alcatraz over gemaakt.

Ontsnapping uit cel

Zo is er nog een gevangene ontsnapt via het water maar dan per boot: Jim Quillin.
De gevangen van Alcatraz mochten bij goed gedrag allerlei taken uitvoeren zoals werken in de bibliotheek, wasserette of uitladen van de bootvracht. Jim hielp bij het uitladen van de boot en dat was allemaal militaire kleding die door de gevangen gewassen werden. Hij trok stiekem een sergeanten tenue aan en ging met de boot mee terug naar vasteland. En inderdaad voer de boot naar vasteland, maar dan naar de militaire haven en voordat de boot was aangekomen was op Alcatraz al alarm geslagen. Ieder half uur werden alle gevangen geteld en zo kwamen de bewakers er al snel achter dat Jim miste. En in de haven stonden ze Jim al op te wachten en kon hij gelijk rechtsomkeer maken naar Alcatraz.

Uitzicht vanaf Alcatraz Poster

Het bezoek aan Alcatraz was zeker de moeite waard en indrukwekkend om te zien.
Mochten we ooit nog een in San Francisco komen dan zullen we Alcatraz nogmaals bezoeken.

1. Paul M.:
    10 april 2022
    Mooi verslag van dit stukje geschiedenis. Zal allemaal enorm indrukwekkend zijn geweest. Ik kreeg door dit verslag bijna het gevoel dat ik over jullie schouders heen mee kon kijken! Ik kijk al weer uit naar het volgende verhaal.......
  2. Carina Minten:
    10 april 2022
    Ook Clint Eastwood is ontsnapt in de film Alcatraz. Later werd hij burgemeester van Carmel dat ligt ten zuiden van San Francisco, hij heeft er een standbeeld staan. Jullie maken een heel levendig reisverslag het is net alsof wij meereizen. Tot de volgende keer
  3. Ilona:
    Leuk en interessant! Jörgen wel formule 1 aan het kijken? 🤣🤣
  4. Carina Minten:
    Verstappen ligt eruit
  5. Marleen de Caluwe:
    10 april 2022
    Ja hoor, heel goed verwoord, goed opgelet daar. Is genieten voor ons en Laura bij deze, gefeliciteerd met je vader zijn verjaardag
  6. Margriet:
    10 april 2022
    Hoi Laura, wat geweldig om mee te genieten van jullie reisverslag met foto's! Volgens mij komen jullie afgetraind terug met die kilometers in de benen. Super leuk heb veel plezier en doe Jörgen de groeten. Kijk uit naar je volgende verhaal, geniet ervan samen!