Change of plans

22 april 2022 - Big Bend of the Colorado State Recreation Area, Nevada, Verenigde Staten

Vandaag (woensdag 20/4) gaan we de Grand Canyon bezoeken.
Jörgen had de route thuis al uitgestippeld over de Highway 89 maar dat kon niet meer vanwege bosbranden en rookoverlast.
Een dag eerder al kregen we ieder uur via de radio een alarm bericht te horen dat was ingesproken door een computerstem, dus totaal niet verstaanbaar. Gelukkig hebben we internet en konden we het opzoeken.

Weerwaarschuwing USNWS

Het USNWS (Amerikaanse KNMI) geeft voor de komende dagen winstwaarschuwingen af, op zich niks vreemds denken wij Nederlanders maar op donderdag kan het zelfs tot Firewinds oplopen waarmee bedoeld wordt dat de wind vuurvonkjes mee kan nemen en elders ook weer brand kan veroorzaken.
De brand, 14 mile buiten Flagstaff, werd zondagavond al voor het eerst gemeld en is tot nu toe maar niet onder controle te krijgen. Er zijn meer dan 200 brandweerlieden in touw om te blussen en helaas ook om mensen te evacueren omdat de brand te dicht bij komt voor sommige bewoners daar. Sinds dinsdag is een lengte van 20 mile van Highway 89 afgesloten voor al het verkeer dat er niet hoeft te zijn.
Met een omweg zijn we naar de Grand Canyon gereden en zagen in de verte soms de wit-blauwige lucht van rook van het vuurgebied. Zelf hebben we er geen hinder van ondervonden tijdens ons verblijf in Flagstaff. En harde wind zijn we wel gewend, het rijdt alleen niet zo comfortabel (en zuinig) met zo’n bakbeest van een camper!

Bij de Grand Canyon zelf is het druk om het park in te komen maar als eenmaal je blik in de Canyon hebt kunnen richten ervaar je schoonheid en rust.

Grand Canyon panorama

Er zijn genoeg mensen op de been maar het geeft geen druk gevoel omdat iedereen het uitzicht zo indrukwekkend lijkt te vinden.
Vanaf de parkeerplaats van het Visitor Center zijn we zo bij het uitzicht op de Canyon en maken we de wandeling naar Grand Canyon Village, een (toeristisch) dorp in  het Grand Canyon National Park.

Grand Canyon wandeling

Het is een afstand van ongeveer 4,5 km en door alle uitzichten onderweg heb je er geen erg in dat je dit stuk wandelt. Je stopt toch telkens om even te kijken, foto’s maken en loeren met de verrekijker.

Grand Canyon Laura  Grand Canyon eekhoorn spotten  Grand Canyon uitzicht

In G.C. Village nemen we de gratis shuttlebus terug naar de parkeerplaats en in onze camper eten we een snack alvorens we terug naar onze camping keren.
Onderweg bedenkt Jörgen dat we onze plannen voor morgen gaan veranderen vanwege de wind en de brand. Het plan was om naar Valley of Fire te rijden omdat je weer mooie uitzichten hebt op hoe de tijd de bergen vormt met al zijn kleurenpracht. Maar de brand belemmerd een deel van de route ernaar toe en voor een omweg is de afstand te groot. En het grote vraagteken is óf we er een plek op de camping krijgen omdat het een First come, first serve principe is.
Wel jammer omdat het nu de tweede keer is dat we deze vallei niet bezoeken, maar drie maal is scheepsrecht toch?
We besluiten om naar Laughlin te rijden, naar Big Bend of the Colorado staatspark van Nevada. Ook hier heeft de camping het first come, first serve principe maar er liggen nog genoeg alternatieven omheen mocht het vol zijn.
Drie jaar geleden hebben we ook op deze camping gestaan maar toen kwamen we tijdens schemering aan. Terwijl ik deze blog schrijf is het donderdagavond en zitten we op deze camping en was het vanmiddag 30 graden.

Roadrunner vogel onder overkapping

Er staat een mooie overkapping bij onze plek waar het prima toeven is en er waait nog steeds een stevige wind die het ook aangenaam maakt. De luchtvochtigheid is hier trouwens erg laag namelijk 13% maar. Goed drinken dus.
Rond 17 uur lopen we naar de Colorado rivier waar ze ook allemaal overdekte zitplaatsen hebben en er strandjes zijn.

Colorado rivier

Het water is ijskoud maar om ons wandelingetje rond te kunnen maken moeten we even door een stukje water heen, heerlijk verkoelend voor eventjes 🥶
Wist je trouwens dat de scheidslijn van de staten Arizona en Nevada door deze rivier loopt. Op de foto hierboven is rechts Arizona. Wij zijn dus in Nevada!

1. Paul M.:
    22 april 2022
    Goed dat jullie veiligheid boven alles stellen! Brand en harde wind is een erg slechte combinatie.
    Begrijp in ieder geval dat er in de toekomst een derde Amerika reis zit aan te komen.....
  2. Ria:
    22 april 2022
    Wel indrukwekkend hoe de brand zich zo snel kan verspreiden. Inderdaad veiligheid staat voorop. Een mooi excuus om nogmaals in de toekomst af te reizen naar Amerika.
  3. Carina Minten:
    22 april 2022
    Jammer dat het niet lukt om op de juiste plek te komen, maar zoals Paul veiligheid gaat voor alles volgende keer beter. Gister bij de kapper op de basis zat naast Captain 👩‍✈️ Brubaker zei is van Phoenix heeft daar een gezin wonen ze mag nu naar eindelijk naar huis ze doet jullie goede reis wensen. Nog twee daagjes dan ben je jarig 🍰🎂🥂🎁🎁🎁🎀🎉
  4. Marleen de Caluwe:
    22 april 2022
    Nou zeg, jullie maken wat mee, die brand is jammer. Maar daar zitten jullie niet mee, hup een andere weg dan maar.
    Maar je kon ons wel vertellen hoe koud de rivier de Colorado was, lekker toch
  5. Carina Minten:
    24 april 2022