Happy Death Valley birthday!

26 april 2022 - Death Valley National Park, Verenigde Staten

Hiep hiep hoera, het is zondag 24 april en ik mag 35 kaarsjes uitblazen!
Helaas wordt het geen uitslapen en ook geen ontbijt op bed want we rijden rond 7 uur weg uit Las Vegas op weg naar onze volgende camping: Sandyflat Campground.

Sandyflat Campground

En die weg leid ons dwars door Death Valley ☠️☠️☠️.

Death Valley naambord

Voor we ons echt begeven in deze vallei zorgen we dat de tank vol is en doen we nog een klein boodschapje. Tot ons geluk vinden we zelfs een stukje taart dat dicht in de buurt komt van ons Nederlandse gebak.

Death Valley is een bijzonder stuk woestijn dat in Californië ligt en gelijk de scheidslijn met Nevada vormt. Het is een van de heetste plekken op aarde in de zomer samen met een aantal woestijnen in Afrika en het Midden-Oosten en de droogste plek in Noord-Amerika. De vallei ligt onder zeeniveau en het laagste punt bevindt zich in het Badwater bassin op -86 meter. Dit woestijngebied laat ons verschillende uitzichten zien door de bergen, rotsformaties, canyons, zandduinen en zoutvlakten.

Weg naar Death Valley  Uitzicht Death Valley 1  Zabriskie Point

Op sommige plekken is het helemaal kaal en droog en even verderop stroomt nog een klein straaltje water waarover je weer groene struiken ziet. Ondanks dat Death Valley een grote woestijnvlakte is zijn er toch mensen geweest die de puf vonden om er naar goud te zoeken (1850) en later werd er door meneer Christian Zabriskie borax gevonden en gewonnen (1880). Borax is een mineraal bestaande uit natriumboraat en wordt gebruikt voor het maken van natriumzout of in het laboratorium gebruikt of als vloeimiddel bij het solderen. In die tijd waren en nog geen auto’s of treinen in Death Valley en werd het spul vervoerd door een span van 20 muilezels die de karren voorttrokken.

Borax winnen 2  Borax winnen 1

Deze manier van vervoeren bleek niet rendabel en na een tijdje werd de winning van borax weer gestopt. Ondanks deze korte periode werd er een uitkijkpunt in de vallei naar hem vernoemd: Zabriskie Point.

Zabriskie Point 1

De temperatuur was goed te doen vandaag, het was 31 graden, maar het kan er rond de 50 graden worden! Death Valley is zo droog omdat bewolking bijna nooit over de omliggende bergruggen komt. Er valt minder dan 50mm regen per jaar. Toch kunnen er soms overstromingen ontstaan doordat water van de bergen naar beneden komt in de vallei en het daar niet opgenomen wordt door de grond omdat alles zo droog en hard is. In 1976 is er nog een grote overstroming geweest waardoor een deel van de weg wegspoelde. Allemaal lang geleden, maar toch…

Rijden door Death Valley was bijzonder, je komt van het ene in het ander uitzicht terecht. En zelfs nog twee schaars bewoonde dorpjes aan het begin van de vallei: Furnace Creek en Stovepipe Wells (leuke namen voor deze omgeving). Benzine was daar $8 per gallon, gelukkige hadden we al getankt voor $3,99 per gallon. Maar als je echt droog komt te staan is er een tankstation voor je.

Langzaam verlieten we Death Valley en onderweg stoppen we nog bij het Father Crowley uitzicht punt. Hier is een canyon waar door de luchtmacht met straaljagers geoefend wordt met erdoorheen vliegen en je kan er gewoon naar kijken als je oordoppen bij je hebt.

Uitzicht Death Valley 2

We kwamen nog redelijk op tijd bij de camping en het was aangenaam warm en rustig weer, we konden de barbecue gebruiken en later ook nog een vuurtje stoken in de firepit.

BBQ op Sandyflat Campground  Vuurtje Sandyflat Campground

Toch leuk op mijn verjaardag! En vanaf dat we op vakantie gingen droeg in een verjaardagscadeautje mee tussen mijn spullen. Bedankt mam en pap voor de mooie ring en bijpassende oorbellen.

Cadeau uitpakken  Cadeau uitpakken 1

Proost!

1. Paul M.:
    26 april 2022
    Wederom een prachtig verhaal en bijzondere foto's. Wel een bijzondere reis op uitgerekend je verjaardag.....
  2. Ilona:
    26 april 2022
    Wat een gave plaatjes weer zo! Ja oké...misschien wat droog... haha. Benieuwd naar je ring en oorbellen, niet helemaal duidelijk.
    Veel plezier nog even!
  3. Carina Minten:
    26 april 2022
    Death 💀 valley klinkt niet zo goed maar toch een heel mooie streek. We sturen de buien van ons naar jullie, het is behoorlijk koud 🥶 vandaag 🐝 ons niet zo warm 🥵 als daar
  4. Marleen de Caluwe:
    26 april 2022
    🌝🌝 wat een mooi verhaal weer, heb er van genoten. Geniet nog maar even van dat lekkere warme weer, de barbecue, de mooie camper en vooral wat jullie allemaal zien xx
  5. Ria:
    27 april 2022
    Hele bijzondere verjaardag in een mooi gebied . Wat weer een ervaring.