Nog meer vliegtuigen!

21 april 2022 - Flagstaff, Arizona, Verenigde Staten

Weet je nog dat we vorige week naar het vliegdekschip zijn geweest in San Diego waar best wat militaire vliegtuigen en helikopters stonden? Nou, op weg naar onze volgende camping voorbij Tucson zijn we gestopt bij het Pima Air & Space museum. Daar stonden pas vliegtuigen!
Om je een indruk te geven van de grootte, hier een screenshot vanuit Google Maps:

Luchtfoto Pima Air & Space  Pima Air & Space museumPima Air & Space museum entree

Er staan in en rondom dit museum ongeveer 400 historische vliegtuigen, van het eerste vliegtuigje de ‘Wright flyer’, veel militaire toestellen tot aan een Boeing 787 Dreamliner. Erg indrukwekkend en groots vonden we het!

Wright vliegtuig

Het concept voor dit museum ontstond in 1966 terwijl het 25 jarig bestaan van the United States Air Force werd gevierd. In de omgeving van dit museum werden toen al vliegtuigen, helikopters en historische WOII vliegtuigen opgeslagen voor later gebruik, reparatie, onderdelen of voor pensioen. Maar in de brandende zon van Arizona teerden veel toestellen weg, vooral zonde van de historische toestellen waarvan velen alleen voor de oorlog gemaakt en gebruikt werden. Op eigen initiatief besloten een aantal functionarissen aanwezig op de viering om vliegtuigen apart te gaan zetten en onderhouden. Dit gebeurde langs de omheining van de militaire basis en dat trok best wat publiek en zo werd het idee voor het museum geboren.

Er staan veel vliegtuigen en helikopters binnen in de verschillende hangars én ook buiten.

Overzicht hangar SR 71 Blackbird  Overzicht hangar 2 B17 Flying fortress  Overzicht buiten

Het was een stralende erg warme dag met een droge wind dus toen we buiten liepen om de toestellen te bekijken droogde het zweet al weer op voor je het gemerkt had.

Jörgen in vliegtuig

Na het bezoek zijn we doorgereden naar de Picacho Peak State park tussen Tucson en Phoenix in en ook daar was het lekker warm. Omdat we al de hele dag in de warmte gelopen hadden besloten we verder niks te ondernemen en in de schaduw met een bakkie chips en een drankje te zitten.

Dinsdag hebben we de spullen rustig ingepakt en zijn we op weg gegaan naar Flagstaff.
Aan het begin van de middag kwamen we aan bij Woody Mountain campground net buiten de stad.
Ik heb de hele middag gebruikt om het meeste wasgoed erdoor te draaien in de wasserette van de camping.

Aan het begin van de avond zijn we met een Uber naar downtown Flagstaff gegaan, een ritje van 10 minuten, heerlijk vergeleken met alle OV van vorige week in grote steden.
We lieten ons brengen naar bierbrouwerij Mother Road Brewing net buiten het centrum en zijn er gelijk binnen gegaan. Jörgen heeft een proeverij besteld van 6 verschillende biertjes en daarbij voor ons beiden een klein broodje pulled pork met tater tots (soort aardappelkroketjes).

Mother Road brouwerij  Bier en eten Mother Road brouwerij 1

Precies genoeg om de alcohol niet als een baksteen in je maag te hebben.
Daarna hebben we een wandeling door het centrum gemaakt en wat is Flagstaff een leuk stadje. Oude Amerikaans panden van baksteen, geen hoogbouw en kleine straten.

Flagstaff  Flagstaff 1  Flagstaff 2  Flagstaff 3  Voorstelling Orpheum theater  Flagstaff 4

De sfeer straalde ervan af ook al waren al veel winkels dicht. Naast de bierbrouwerij die wij bezocht hebben zijn er nog 7 waarvan we er bij 5 langs zijn gelopen. Een echte sfeervolle (bier)stad!

1. Ilona:
    21 april 2022
    Wow wat gaaf en indrukwekkend zeg, zoveel verschillende soorten vliegtuigen. Je kijkt je ogen uit dan!
    En wat mooi dat bier, zo op een rijtje zie je goed het verschil qua kleur. Mooi stadje ook zo met die straatjes en gebouwen. Ziet er wat minder 'over de top' uit. Haha.
  2. Paul M.:
    21 april 2022
    Wederom een prachtige impressie!!
  3. Marleen de Caluwe:
    21 april 2022
    🍔🍔🥖🥖🍻🍹🍸heerlijk om te zien hoe jullie genieten van al dat lekker eten en vooral de biertjes.
    En prachtig die mooie vliegtuigen en het verhaal erbij
  4. Carina Minten:
    21 april 2022
    Een mooie road-trip maken jullie ik zit bij de kapper op de basis en iedereen geniet van jullie verhalen
  5. Theo Minten:
    Ik laat iedereen meegenieten