Nog groter dan een reus!

29 april 2022 - Yosemite National Park, California, Verenigde Staten

We hebben ze gezien hoor: de grote Sequoia bomen!
Maar niet in hét Sequoia National Park, nee daar was ons campertje véél te groot voor.
Ondanks al onze voorbereiding kwamen we er op de dag zelf achter dat de zuidelijke ingang van Sequoia NP een weg naar de bomen heeft dat bestemd is voor voertuigen tot 22 feet. En die van ons is 32 ft.
Zelf hadden we het nog wel aangedurfd die bochtige, smalle weg nemen ernaartoe maar als je bij de entree van het park en op de plattegrond ervoor gewaarschuwd wordt dan kun je het maar beter laten.
Er is wel een geschikte weg vanaf de noordelijke ingang van het Park, maar dan hadden we daar ook een camping moeten hebben vanwege de afstand.
Erg jammer allemaal want nu kwamen we niet verder dan 2 mijl het park in 😅.
Wél hebben we een foto van het bord van het park en bij het Visitor center een magneet gescoord.

Welkomstbord Sequoia NP

Daarna zijn we maar afgedropen naar de camping: Sequoia RV Ranch.
Bezig met het installeren van de camper werden we begroet door onze buren, een gepensioneerd Amerikaans stel met een RV zo groot als een bus en een hele leuke 6 maanden oude labradoodle. Of we later zin hadden om een glas wijn bij hun te nuttigen. Wat leuk! Zijn gingen op fietstocht en wij op de rustige tour en rond 18.30 uur zaten we aan een zachte rode wijn met wat borrelhapjes.
Leuk om op te merken is dat hij (Dave) vijfde generatie Amerikaan is en een Nederlandse achternaam heeft, Wassenaar. Hij is in Nederland op zoek is geweest naar de herkomst van deze naam en familie geschiedenis. Zij (naam vergeten) had een vader geboren in Amsterdam.
Amerikanen staan bekend om hun gastvrijheid, zoals altijd vragen hoe het gaat en waar je vandaan komt en dit was echt gastvrij!

Yosemite NP vogel

De volgende dag zijn we vertrokken naar onze één na laatste bestemming: Yosemite. En daar hebben we wél Sequoia bomen gezien. Maar daar zat nog een dag tussen want vanaf de camping rijden we een mooie route door het binnenland van Californië dat bekend staat om zijn Gouden Tijden. Californië wordt ook wel de Golden State genoemd omdat er tussen ongeveer 1849 en 1920 een levendige goudkoorts gaande was. Er werden rivierbedden uitgegraven en mijnen uitgehouwen om aan goud, zilver en Quartz te komen. We zijn gestopt in Mariposa waar de goudkoorts een slapend klein dorpje wakker maakte en een levendig stadje werd. Een deel van het oude centrum bestaat nog zien we als we komen aanrijden en we bezoeken het museum over de geschiedenis van die tijd.

Mariposa historisch museum  Mariposa historisch museum 2  Mariposa historisch museum 1  Mariposa historisch museum 3

En dan rijden we door naar het Yosemite Lakes RV resort waar we nadat de camper geïnstalleerd is een wandeling maken die wat ‘ruiger’ uitpakt dan we van te voren dachten. Geeft niet, we hebben het overleefd en een beetje avontuur houdt het leven spannend 😋.

Camping wandeling Yosemite  Camping wandeling Yosemite 1Camping wandeling Yosemite 2

De volgende dag rijden we met onze camper Yosemite National Park in en maken we drie wandelingen.
1: een makkelijke wandeling naar een mooie waterval.

Yosemite NP Wandeling 1 (2)  Yosemite NP Wandeling 1Yosemite NP Wandeling 1 (1)

2: een wandeling die een goed pad had maar stevig omhoog ging waardoor we zowat alle beenspieren getraind hebben en beloond werden met een tweede mooie waterval.

Yosemite NP Wandeling 2  Yosemite NP Wandeling 2 (1)Yosemite NP Wandeling 2 (2)

3: een wandeling waar ik eigenlijk geen zin meer in had gezien de afstand (3 km), maar ja ik wilde graag die bomen zien. Met veel moeite en pijn in de kuiten zijn we ook hier boven gekomen was het naar die bomen toe afgesloten vanwege storm schade en vernieuwingen. Ik dacht schiet mij maar lek, het is nu lekker rustig en een paar mensen voor ons stappen ook over de omheining dus ik ook voor de foto!
Wat een grote en hoge bomen!

Yosemite NP Wandeling 3  Yosemite NP Wandeling 3 (4)Yosemite NP Wandeling 3 (1)Yosemite NP Wandeling 3 (3)  Yosemite NP Wandeling 3 (2)

Totaal gelopen vandaag: 18 km.

En nu doen we even niks meer!

1. Paul M.:
    29 april 2022
    Ik denk dat jij na al deze ervaringen in het vervolg lopend naar je werk gaat Laura. Piece of cake, kilometertje of 5.
  2. Ria:
    29 april 2022
    Wat een mooie foto's van de watervallen en bomen.
  3. Marleen de Caluwe:
    29 april 2022
    Ben er ook helemaal van onder de indruk, wat een mooie reis beleven jullie.
    Hihihi, maar 18 km lopen vind ik ook een prestatie
  4. Theo Minten:
    29 april 2022
    Dikke kuiten zijn ook mooi 👍🏽
  5. Margriet:
    5 mei 2022
    adembenemend mooi natuur, alles is groter en onze bomen zijn kabouter boompjes in vergelijk. knap dat gewandel echt sportief bezug! Geniet ze samen en super veel plezier!